Thursday, June 17, 2010

KISAH PEMUDA DGN IMAN SEBERAT SEMUT JARRAH

ASSALAMUALAIKUM..

WAAAHHH... lamanya kak cabai tak up date blog. Ya la cuti kan... pi jalan-jalan laaa... Sebagai meneruskan kisah-kisah para sahabat yang pernah kak cabai postkan entry yang lalu inilah kesinambungannya. Dalam bercuti-cuti ni kak cabai sempat juga terbaca satu kisah yg. buat kak cabai baca dua tiga kali. Sungguh menginsafkan. Sangat-sangat menginsafkan. Mai kita baca sama-sama kisah ni camna. Kak cabai tuliskan post kali ni hanya mengikut apa yang kak cabai ingat tentang kisah tu dan ada la nota sikit yg sempat kak cabai catitkan. Andai kata ada sesiapa yang pernah terbaca kisah ni dan ada salah silap kat mana-mana tolonglah perbetulkan yer... Oklah, kisahnya macam ni....

Pernah dikisahkan pada zaman nabi Isa A.s dalam sebuah kitab karangan imam Al-Ghazali pada suatu hari sedang Nabi Isa A.s berjalan-jalan lalu baginda dilihat oleh seorang pemuda yang sedang menyiram pokok di sebuah kebun. Pemuda itu pun menegur nabi Isa dan berbicara dengan baginda.

"Wahai nabi Isa A.s, aku ingin meminta sesuatu darimu. Mohonlah kepada Tuhanmu wahai nabi Isa A.s agar Dia memberi kepadaku seberat semut Jarrah cintanya akan aku kepadaNya."

Kata nabi Isa A.s: "Wahai saudaraku, kamu tidak akan terdaya memikul iman seberat satu semut Jarrah"

Pemuda itu berkata: "Jika aku tidak terdaya memikul iman seberat satu semut Jarrah maka aku mohon diberikan kepadaku 1/2 semut Jarrah iman kepadaku"

Apa yang kak cabai faham semut Jarrah tu mungkin spesis semut jugalah. Pada fikiran anda apa benda la semut Jarrah tu yer?? Jarrah tu mungkin nama sejenis semut kot..

Oleh kerana keinginan yang amat sangat lalu nabi Isa A.s pun berdoa: "Ya Tuhanku berikanlah dia seberat 1/2 semut Jarrah kecintaannya kepadaMu" setelah itu nabi Isa A.s pun berlalu pergi.

Selang beberapa lama kemudian datanglah nabi Isa A.s melawat pemuda itu. Baginda mencari-cari pemuda itu namun tidak juga ketemu. Lalu baginda pun bertanya kepada penduduk di situ. Kesemua mereka berkata bahawa pemuda itu sudah jadi gila. Dia tidak lagi tinggal di situ tetapi dia kini berada di satu tempat yang lain. Baginda lalu berdoa mohon petunjuk dari Allah swt agar ditunjukkan di mana pemuda itu berada. Setelah mengetahui di mana lokasi pemuda itu lalu nabi Isa A.s pun pergilah menemui pemuda tersebut.
Baginda dapat melihat pemuda itu berada di antara gunung-gunung dan sedang duduk di atas sebuah batu besar, sedang matanya hanya memandang ke arah langit.
Baginda menghampiri pemuda itu lalu memberi salam, namun salam baginda tidak dijawab. Baginda pun lalu berkata: "Aku ini Isa A.s"

Tidak lama selepas itu Allah swt menurunkan wahyu yang berbunyi: "Wahai Isa, bagaimana dia dapat mendengar perbicaraanmu kerana dalam hatinya terdapat 1/2 semut Jarrah iman kecintaannya kepadaKu. Demi keagunganKu dan keluhuranKu, jika engkau memotongnya dengan gergaji sekali pun sudah tentu dia tidak akan mengetahui apa yang sedang engkau lakukan ke atasnya"

Masya-Allah... Subhanallah... maha suci Allah sesungguhnya iman kita ini besar manalah agaknya ya?? Seekor semut pun sudah sangat kecil apa lagi 1/2 semut. Hanya 1/2 semut iman yang ada dalam hati pemuda itu, ketakwaannya sangatlah tinggi terhadap Allah swt. Lalu terfikirkah kita adakah iman kita sudah cukup besar?? Menangis kak cabai bila teringat iman diri sendiri pun belum tentu sebesar kuman pun. Lihat saja sekeliling kita pasti kita akan tertanya-tanya besarkah iman yang kita ada??? Sempat juga kak cabai catatkan dari kisah itu tentang 3 perkara yang sering manusia tertipu.

Barang siapa mengaku 3 perkara tetapi tidak menyucikan diri dari 3 perkara yang lain maka dia adalah orang yang tertipu.
1)Orang yang mengaku kemanisan berzikir kepada Allah, tetapi dia mencintai dunia.
2)Orang yang mengaku cintanya ikhlas dalam beramal, tetapi dia ingin disanjung dari kalangan manusia.
3)Orang yang mengaku cinta kepada Allah, tetapi dia tidak berani merendahkan dirinya.

Sabda nabi s.a.w, akan datang waktunya umatku akan mencintai 5 perkara dan lupa 5 perkara.
1)Mereka mencintai kepada dunia, mereka lupa pada akhirat.
2)Mereka lupa kepada harta benda , mereka lupa pada hisab.
3)Mereka cinta kepada makhluk, mereka lupa kepada penciptanya.
4)Mereka cinta kepada dosa, mereka lupa hendak bertaubat.
5)Mereka cinta kepada gedung-gedung membeli-belah dan tempat-tempat mewah, mereka lupa tikar sejadah dan kubur.

Kak cabai termenung sejenak memikirkan di mana kedudukan diri kita di sisi Allah swt. Kita sama-samalah renungkan di mana diri kita ini ya... takut kalau-kalau dalam hati kita mungkin tidak ada langsung iman. Nauzubillah minzalik... kak cabai mohon sangat agar Allah swt masukkan iman ke dalam hati kita semua. Amin... daaa.....

5 comments:

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

semoga kita semua akan diberikan nur hidayah yang berpanjangan..amin

Syed Abu Zulfadhli al-Qadrey said...

kisah sahabat yg cukup menginsafkan...semoga kita mendapat cinta Allah kelak walau sebesar zarah sekalipun...

zulkbo said...

salam bertandang
moga anda selalu
sihat dan ceria..
terima kasih tazkirah ni
جزاك اللهُ خيراً

kiwi said...

Ya Allah..trase kecil diri ini..huuhu

kak cabai said...

hai... berkali-kali kak cabai dok tanya tapi belum juga dpt jawapannya. besar mana agaknya iman di hati kita ni..??? solat buat, tapi bnyk yg dekat hujung waktu. sedekah sikit2 je, ooooo.... takut rasanya nk jumpa Tuhan.