Wednesday, June 23, 2010

BANYAKNYA KAIN KAK CABAI


ASSALAMUALAIKUM.

Entah la.. tak tau apa nak diceritakan. Walaupun sebenarnya ada banyak cerita nak dikongsikan bersama. Waaahh...nampak kan banyak kain-kain tu, cantik-cantik belaka. Itu la pasalnya kak cabai jarang nak online ni sebab kain yang cantik-cantik tu la... kerja kak cabai dah berlambak. Oppss.. maaf ye, kain-kain tu bukan untuk dijual. Semua kain tu nak kena jahit sebelum raya. Dah mula laaa.. episod kerja bermusim. Dah masuk bulan Rejab ni menimbun-nimbun la... kain baju kat rumah kak cabai walaupun rasa hati macam dah tak nak dah jahit baju ni, sebabnya jahit baju ni kena tumpukan perhatian sebaik mungkin dari mula sampai siap sepasang baju. Apatah lagi kak cabai terpaksa pula nak hantar anak ke sekolah ambil anak kat sekolah pagi petang pula tu. Nak masak lagi nak cuci baju baju, jemur baju gosok baju, nak kemas rumah lagi ooooo... macamna dengan kedai kak cabai tu? Siapa pula nak tengok??? Mak ooiii banyaknya kerja nak buat.

Atas sebab-sebab inilah kak cabai jarang dah buat entri baru. Ada banyak lagi cerita nak masuk tapi masa nak online amatlah terhad. Walau apapun kak cabai akan cuba curi-curi masa untuk menunaikan tanggungjawab sebagai seorang blogger. Ahaa... Insya-Allah. Dah lama tak kongsi ilmu tentang nama-nama indah Allah swt. Tangan ni memang dah tak sabar nak masukkan entri tu semua. Tapi kalau dah mula buka internet ni habis la kerja lain dah sah-sah tak buat. Sebabnya mungkin semua orang setuju kalau kak cabai katakan kalau dah mula buka internet ni satu jam memang tak cukup kan. Mula-mula niat nak buat post baru, lepas tu buka pula emel dah baca emel, ada emel fb pula buka fb. Bila dah masuk fb jangan harap nak keluar dengan mudah kan... betul tak??? Nasib baik la kak cabai masih lagi boleh tinggal internet ni bila dah masuk waktu solat. Kita ni memang mudah leka kan...

Entah la... dah banyak mana agaknya amalan baik kita. Setiap masa kita ni asyik dok kira kerja-kerja dunia saja. Entah-entah amalan kita belum sampai satu cawan teh pun lagi. sedang masa untuk sampai kepadaNya semakin menghambat. Entah esok entah lusa sampailah kita padaNya sedang amalan kebajikan yang dibawa tak sebanyak mana. Sesungguhnya kita sentiasa di dalam kerugian. Menyedari hakikat ini maka jom la kita sama-sama ringankan mulut berzikir kepadaNya sebagaimana ringannya mulut kita menyanyi lagu-lagu masakini. Amatlah elok kita mulakan zikir setiap masa sebab sekarang ni dah masuk bulan Rejab banyak pahala yg kita akan dapat jika kita buat apa jua kebajikan dalam bulan ni. Lepas tu kita dah hampir dengan bulan puasa pula. Inilah masanya untuk kita nak up trafik kita disana. Rejab, Syaaban dan Ramadhan, deretan bulan yg sangat mulia dan berkah. Banyak rezeki dalam bulan ni rezeki dunia dan akhirat. Pandai-pandailah kita mengambil peluang nooo..... kak cabai pun ingatkan diri kak cabai juga mana yang patut. Kita ni manusia yang tak sempurna.... ok, tak tau la, bila pula kak cabai nak online. Ada cerita baru...., kak cabai baru-baru ni, pening-pening.... muntah-muntah... alahai kenapa yer??? Tungguuuu.... nanti kak cabai cerita Insya-Allah....jangan fikir yang bukan-bukan tau... daaa.....

5 comments:

Hisyam Muhibah said...

berapa pasang boleh dapat jahit dalam sehari? saya doakan akak akan berjaya jahit semua kain utk raya tahun ni.. masyuuukkk

zulkbo said...

salam..
amboi la ni
meniaga kain la pulak
amboi..kaya la noh?
he he..bila nak mai
kita pi makan2 kedai mamak
la la la

Tihara said...

oo ak cabai pandai jahit baju..best nyew

I*K*T*I*R*A*F said...

alamak!

tak beli baju raye lagi! kehkehkeh :D

Creshk Rockers said...

fuyoo..... kain baju melayu tarak ke kak?