Wednesday, February 24, 2010

Sambal tempe kak cabai

Salam...sudah makan?
malam ni kak cabai makan nasi bersambalkan tempe goreng.. masa kak cabai tinggal di Kedah tak pernah pun kak cabai makan tempe.. alamak!! ketinggalan sungguh kak cabai ni...
.. di kampung kak cabai, agak susah nak cari tempe... tak macam di KL ni .. banyak tempat jual tempe.. tapi di kampung kak cabai sekarang ni pun dah ada tempe..dah ada kurang pula sambutannya.. kadang tu bila balik ke kampung teringin nak makan tempe.. alih-alih tempe yang di jual pun dah berkulat... :-(
Nah.. resepi tempe dari kak cabai


semua bahan-bahan ni kak cabai main agak-agak jer...

kacang tanah digoreng
ikan bilis di goreng
tempe dipotong nipis
semua bahan tu digoreng dengan minyak

cabai kering pilih yang kerinting ..yang licin pedas sangat..
cabai ni dimesin bersama belacan, bawang putih dan merah

Tumis cabai masukkan air sikit untuk kuah ..air asam sekali yer..masak sampai pecah minyak lepas tu masukkan semua bahan yang digoreng tadi..kacau rata..letak gula jika mahu... garam tu tak masukkan pun tak apa sebab ikan bilis tu, kadang ada yang masin.. dah siap..

ni kak cabai google jer.. sambal tempe kak cabai macam ni la jugak rupanya..
senangkan... orang lelaki bujang pun boleh buat...

selamat mencuba!


3 comments:

Eryati said...

salam...hoho kak cabai sy suka ngan tempe.,..masak camni...huhu...

wawan said...

tempe adalah sedappppppp

Murnihati said...

saya suka sambal tempe macam ni, kdg2 jd snek makan smbil tgk tv..hehe