Thursday, February 18, 2010

Aura cikgu dulu-dulu


Salam semua... dah ada di KL ni..
sekejap saja cuti.. :-( ... nuff kak cabai pun dah tak menyala...
Hari ni ada sekolah yang dah mula buka..ada yang belum.. ada yang buka hari isnin ni...
cikgu-cikgu mula la nak iron baju..nak pilih tudung...nak atur handbeg.. :) teringat kak cabai pada anak buah kak cabai..seorang guru muda yang ala remaja sekolah menengah.. :)

Balik kampung hari tu kak cabai lalu dekat sekolah rendah kak cabai..mula la teringat pada seorang cikgu bebangsa cina ni..

google

Muka ala Andy Lau..Cikgu Kah Peng... cikgu matematik kak cabai dan adik + sepupu sepapat kak cabai.. kak cabai kalau sembang tentang sekolah mesti teringat cikgu ni..tambah-tambah bila sembang bab sifir... cikgu Kah Peng ni ada aura.. walaupun kapcainya hanya honda c90.. dia tetap tak segan silu nak pergi kerja dengan kudanya yang buruk tu.. :( ..alah kuda buruk tak per..janji cikgu Kah Keng mesti datang sekolah setiap hari..
setiap hari cikgu Kah Peng mesti sikat rambut dia.. cermin sisi kuda tu la teman dia.. memang kemas..kalau time mengajar cikgu Kah Peng mesti penuh perasaan.. dari rambut yang kemas akan bertukar menjadi rambut yang berseqabai... hikhikhik itu la cikgu kak peng kak cabai.. walaupun bebangsa cina, kulit cikgu Kah Peng ni tak la putih sangat sebab cikgu Kah Peng ni aktif dalam olahraga sekolah.. jadi kulit dia dah macam kulit orang melayu dah..
Paling tak lupa sekali bila cikgu Kah Peng suruh anak-anak murid dia baca sifir... siapa yang tak boleh ingat..mula la dia pulak yang tolong bacakan sifir untuk anak muridnya yang tak tahu tu..

1 x berak = berak
2 x berak = berak
3 x berak = cirit

ni la sifir yang selalu dia baca kat anak murid dia.. sindiran berbentuk jenaka... :)
dan satu lagi dia suka menyanyi lagu wau bulan..

"wau bulan naik tinggi-tinggi"...

cikgu sekarang ..sama ke dengan cikgu dulu.. pada sesiapa yang jadi cikgu tu jangan la garang sangat.....murid-murid akan cepat bosan dengan cikgu itu..
memang kalau mengajar kena serius..tapi ceriakanlah sikit kelas tu dengan lawak jenaka..baru murid-murid syok sikit nak belajar dan tak mengantuk..dan bila hari guru..dapat banyak hadiah... :)



2 comments:

ana_zara said...

klaka la sifir berak tu.. hahahaha..

DaHLia said...

sy cikgu yg garang kak cabai,
tapi bila HARI GURU, memang hadiah 3 beg... :)
mostly student lelaki :)