Thursday, February 11, 2010

Jom berkebun bersama kak cabai..

Selamat pagi semua. Pagi ini sungguh indah .. kak cabai suka bila ada burung yang pok pek pok pek depan rumah kak cabai... belakang rumah kak cabai ada sarang burung.. sarang yang tergantung.. comel burung ni.. dadanya berwarna kuning.. burung apa yaaa? entah la kak cabai pun tak tahu.. orang tua-tua kata kalau ada burung buat sarang di rumah itu tandanya rezeki.. harap-harap betul la.. amin..


Waktu pagi kak cabai selalunya dengan budak-budak kat rumah ni.. kak cabai kan superwomen kena hantar budak-budak ni ke sekolah ..lepas tu pergi pasar cari ikan ke sotong ke ayam ke... selesai saja tugas tu kak cabai akan sambung kerja di rumah pulak.. yang begitu mencabar sekali.. tugas di rumah ni memang tak akan pernah selesai.. setiap hari ada saja tugas yang sama menanti golongan kelas A macam kak cabai ni.. :)

Antara tugas yang menanti kak cabai di rumah..adalah, kebun kak cabai..kebun ni nak kena updates selalu.. kalau tak buat.. ada saja ulat yang tak tahu malu menumpang di tanah persendirian kak cabai.. huhhhh...

Kak cabai minat berkebun ..belakang rumah kak cabai penuh dengan pokok-pokok yang boleh dimakan..macam pokok sireh, ulam raja, pegaga, cekor >betul ke kak cabai eje, lengkuas, kunyit, serai, pisang, cabai hahaha... dan macam-macam lagi.. kalau dah tanam mesti la kak cabai tak beli lagi di pasar.. jimat banyak.. kan senang ..kalau nak guna, kak cabai petik saja..
eh, kak cabai ni bercerita pasal kebun.. bunyi macam luas saja tanah kak cabai... tapi sebenarnya rumah kak cabai ni macam rumah teres yang lain la jugak.. selagi ada tanah..apa salahnya kita berbudi.. untungnya kita yang dapat.. Yang tinggal di rumah burung merpati.. boleh la tanam dalam pasu.. mulakan dengan pokok pandan.. esok bila dah subur pandan tu ..boleh di ambil daunnya 2-3 helai..masukkan didalam nasi.. nahh...semerbak bau pandan dalam nasi tu..boleh makan ramai-ramai.. ulang la masak setiap hari sampai tinggal tongkol pandan tu...hikhikhik kalau tak cukup boleh cari lain..tanam lain.. :)
selamat mencuba..

3 comments:

snid73 said...

aktiviti kak cabai sama cam orang umah snid....
cuma sebelum gi keja, snid tolong antor anak ke sekolah ngan pegi beli lauk untuk dimasak...

w/pun dok rumah teres...kat blkg umah pun ada tanam sket2

KASIH said...

kak cabai..ada tanam pokok rambutan tak?.. best ni kalau lepak rumah kak cabai sambil makan buah..

Cik Emi said...

ingatkan berkebun facebook.. hehehehehehe.. rumah emi pon ada macam2 ni.. tp tok punya kerja & mama. :D